SUULLINEN VIESTINTÄ:
- Välitön viestintä: kiireelliset asiat olisi hyvä pyrkiä hoitamaan aina puhelimella ja varsinkin, jos on yhtään isommasta asiasta kyse, koska kirjoitetussa viestissä on aina mahdollisuus väärinymmärryksiin.
- Mahdollista on myös pyytää vanhemmat käymään koululla, jos asioista tarvitsee keskustella syvällisemmin. Tällöin on helpompi tarkkailla vanhempien tuntemuksia, tehdä tarkennuksia ja selvittää asiat perinpohjin. Lapsi voi olla tarvittaessa myös mukana, mutta puhelimessa tällainen viestintä useamman osallisen kesken on mahdotonta. Toki puhelimen voi laittaa kaiuttimelle, mutta en usko sen palvelevan tarkoitusta.
KIRJALLINEN VIESTINTÄ:
- Toiset tykkäävät käyttää Wilmaa, joka on kyllä hyvä väline jatkuvaan seurantaan. Sinne jää jutut muistiin ja niitä on hyvä käydä vaikka arviointikeskustelussa läpi. Riskinä on, että tulee pelkkiä negatiivisia kommentteja.
- Wilmassa voi käydä myös kirjeenvaihtoa ikään kuin sähköpostilla, mutta joskus voi olla hyvä tarkastaa mahdollinen lähetettävä viesti kollegalla, että onko se varmasti mahdollisimman hyvin kirjoitettu.
- Sähköpostia en ole itse tykännyt käyttää, koska molemminpuolin viestit voivat hukkua, kun mailiin tulee usein paljon viestejä.
- Jotkut käyttävät kirjalliseen viestintään esimerkiksi whatsappia tai facebookia, mutta niitä ei voida kuitenkaan velvoittaa vanhempien ottavan käyttöön, koska Wilma on yleisesti hyväksytty viestinnän väylä.
MUITA HUOMIOITA:
- Mieti haluatko antaa omaa puhelinnumeroasi vanhemmille. Jos annat, niin tee selväksi, milloin saa ottaa yhteyttä. Ollessani opettajana annoin oman numeroni, enkä kokenut mitään lieveilmiöitä, kuten soittoja epäsopivina aikoina. Monet edelleen kävivät yhteydenpitoa Wilman välityksellä. Minua ei haitannut se, että huoltajat laittoivat viestiä puhelimenkin kautta, koska se ei ollut häiritsevää. Toisinkin voi olla.
- Muitakin väyliä viestintään on ja kaikista näistä edellä mainituista on hyvä keskustella esim. vanhempainillassa. Luotte oman viestintäkulttuurin, joka sopii sinulle sekä vanhemmille, mutta on myös linjassa koulun yhteisten linjausten kanssa.
Tehtävä 4.
VastaaPoistaOpettajan muistilista viestintään:
1. Määrittele pelisäännöt viestimiselle ja kerro ne mahdollisimman pian myös huoltajille. Muista, että yhteistyö perustuu opettajan aloitteeseen. Viestimisen perustana tulee olla luottamus, osallisuus ja tasa-arvo.
2. Kiinnitä huomiota kirjoitettujen viestien sisältöön ja kieliasuun. Huomioi erityisesti eri kulttuuritaustat ja oppilaiden erilaiset sosioekonomiset taustat. Muista selkeä ja kunnioittava kielenkäyttö!
3. Kerro huoltajille milloin sinut tavoittaa parhaiten ja miten. Voit antaa huoltajille työpuhelimen numeron tai yksityisen numerosi. Sinun ei tarvitse olla aina tavoitettavissa.
4. Pyri olemaan aktiivinen viestimisessä koulun ja kodin välillä. Vastaa viesteihin mahdollisimman pian ja kiireellisissä asioissa on parempi käyttää puhelinta kuin Wilmaa.
5. Pyri ennakoivaan viestittelyyn. Vanhemmat arvostavat sitä, että heille ilmoitetaan lastaan koskevista asioista mahdollisimman hyvissä ajoin. Vältä siis viimetippaan jääneitä Wilma- viestejä, varsinkin jos ne koskevat aikataulumuutoksia! Nopeaa reagointia vaativat viestit on hyvä hoitaa puhelimen välityksellä.
6. Mitä viestimiä käytätkin, käytä niitä huolellisesti ja kattavasti! Jos et käytä Wilmaa, sinun täytyy jollain muulla tavalla hoitaa tarvittava yhteydenpito. Mieti mikä on sinulle mielekkäin tapa ja kunnioita valinnassasi koulun yleistä linjaa.
Huoltajan näkökulma: (Pätee suurimpaan osaan huoltajista)
1. Minua kiinnostaa miten lapseni koulunkäynti sujuu.
2. Toivoisin että opettaja vastaisi viesteihini ja kysymyksiini mahdollisimman nopeasti.
3. En halua ristiriitoja opettajan ja minun välille, vaikka emme olisikaan kaikesta samaa mieltä.
4. Toivoisin opettajan kunnioittavan minua vanhempana ja kasvattajana.
5. Autan opettajaa tarvittaessa mielelläni.
1. Tee itsellesi seläväksi missä tilanteissa viestit kodin kanssa ja missä et. Johdonmukaisuus pysyy viestinnässä näin mukana. Esimerkiksi jos et yleensä viesti erikseen välituntikaatumisista, älä ikinä lähetä viestiä välituntikaatumisista. Näin säästyy turhia murheita kotiväeltä.
VastaaPoista2. Viesti aina heti kun aihetta on, älä odottele. Nykyään varsinkin viestit liikkuvat muillakin keinoilla koulusta kotiin ja kodista toiseen. Tällöin on aina hyvä, että tiedotettavat asiat kuullaan koulusta eikä huhumyllyistä ja tieto kulkee ajoissa.
3. Muista karsia epäoleelliset asiat tiedottamisestasi pois. Erota tiedottaminen keskustelemisesta. Keskity siis sekä asiasisältöön että myös kieliasuun.
4. Jos saat vapaasti valita tiedotuskanavia, älä siltikään valitse niitä liikaa ja viestittele vähän sinne ja vähän tänne. Viestien keskittäminen tuo selkeyttä.
5. Soita aina, jos asia on kiireellinen ja tärkeä. Puhelu ei vie paljoa kummankaan osaspuolen ajasta ja viesti välittyy varmasti ja selkeästi. Mielestäni enemmänkin voisi opettajat ja kodit puhua asioistaan puhelimitse.
6. Muista kirjoittaa viesteihisi myös positiivisia asioita, annat tällä tavalla luotettavamman ja lämpimämmän kuvan itsestäsi.