Muistilista opettajan ja huoltajan väliseen sähköiseen vuorovaikutukseen. Lista miellekartan muodossa, johon poimin yksinkertaiseltakin kuulostavia asioita, mutta jotka ovat viestinnän keskiössä sekä äärimmäisen tärkeitä, jotta viestintä säilyy asiallisena sekä järkevänä.

Hyviä pointteja viestinnästä. Etenkin pysähdyin ajattelemaan tätä viestin selkeyttä niin, ettei tulkinnanvaraa synny. Etenkin omaa lasta koskevissa ongelmatilanteissa, joissa viestintä on tärkeää tulee olla todella selkeä ja miettiä miten asian ilmaisee. Helposti vanhemmat saattavat esimerkiksi ihmetellä, miksi opettaja ei soittanut heille, jos aiheen saa kuulostamaan liian vakavalta lähtökohtaisesti.
VastaaPoistaOlen myös samaa mieltä viestinnän pelisäännöistä. Ne kannattaakin tehdä vanhemmille selväksi, ettei koko opettajan vapaa-aika mene Wilma-viesteihin vastaamiseen. Tässä kannattaa pitää koulun toimintakulttuuri hyvin hallussa ja olla valmis ohjaamaan vanhemmat kysmystensä kanssa myös eteenpäin eri asiantuntijoille!
Olit poiminut mielestäni ne tärkeimmät vinkit ja asiat, jotka tulee ottaa huomioon sähköisessä viestinnässä. Riippuen taustoista ja vanhempien kirjallisen viestinnän määrästä/tasosta saattaa väärinkäsityksiä syntyä puolin ja toisin. Varsinkin negatiiviset rivien välistä ilmenneet viestit saatetaan muistaa pitkänkin ajan päästä, mutta itse tilanteessa asiaa ei viitsitä varmistaa tai tarkentaa.
VastaaPoistaPalautetta:
VastaaPoistaPositiivisen palautteen antaminen on ehdottomasti yksi tärkeä asia ja on hyvä, että olet huomioinut sen! Viestinnän taidoista mieleeni tulee ne useat viestit, jotka on kirjoitettu ilman välimerkkejä Internetin keskustelupalstoilla. Joku niiden kirjoittajista voi hyvinkin olla koulua käyvän lapsen vanhempi. Toisaalta on hyvä pitää mielessä, että myös vanhemmat ovat kiireisiä ja he saattavat kirjoittaa viestinsä hyvinkin nopeasti, sen enempää miettimättä.