tiistai 29. marraskuuta 2016

Tehtävä 4. Sähköinen viestintä vanhemman ja opettajan välillä

Erilaiset sähköiset kanavat ja niiden käyttöön liittyviä erityishuomioita:



PUHELIN:

- Tärkeät ja vaikeat asiat
- Silloin kuin ei ole mahdollisuutta ja tarvetta järjestää tapaamista
- Sopimus: milloin opettaja/vanhempi on tavoitettavissa puhelimitse?
- Työpuhelimen mahdollisuus? Opettajalla ei velvollisuutta antaa omaa henkilökohtaista puhelinnumeroaan.

WILMA (osin sähköposti):

- Kätevä esimerkiksi erilaisten ryhmien luomiseen ja myös yksityiseen viestintään
- Keskittyy koulun ja oppilaan asioihin -> sähköpostiin lapsen koulunkäyntiä koskevat viestit saattavat helposti hukkua muiden postien joukkoon
- Vanhemmat saavat päättää tuleeko pikaviesti sähköpostiin vai vierailevatko he Wilmassa esim. tietyin väliajoin -> tällöin Wilma ei välttämättä ole nopein tapa kommunikoida
- Vanhempien kouluttaminen Wilman käyttöön tulee ottaa huomioon
- Todella monipuolinen ja paljon informaatiota sisältävä
- Sopii ajankohtaiseen tiedottamiseen


KOULUJEN WWW -SIVUT:

- Koulun käyntikortti koulun nykyisille ja tuleville oppilaille sekä vanhemmille.
- Sopii pysyviin tiedotteisiin, sivujen päivittäminen silti tärkeää
- Hyvät www -sivut motivoivat vanhempia lukemaan niitä; voisi olla esimerkiksi kuvia lasten töistä yms. koulussa tehtyjä asioita, joista vanhemmat usein ovat kiinnostuneet.

OPPIMISYMPÄRISTÖ (esim. Fronter):

- Mahdollsitaa massatekstiviestien tai -sähköpostien lähettämisen tietyille kohderymille
- Luokan yhteinen materiaali, kuten valokuvat tallennettavissa.
- Vanhempien kanssa yhteistyö oppimisympäristössä vielä aika kehittymätöntä

SOSIAALINEN MEDIA:

- WhatsApp, Facebook, Wiki, Skype, Blogisivustot, Chat yms.
- Sopii kiireiseen elämänmenoon (reaaliaikainen kommunikointi verkossa), vaihtoehto esimerkiksi vanhempainillalle?
- Vanhempia ei voi velvoittaa esimerkiksi liittymään facebookiin tai muualle sosiaaliseen mediaan
- Sosiaalisen median käyttö vaatii huolellista suunnittelua -> opettajan tulee keskustelun avattuaan osallistua ja kommentoida aktiivisesti myös itse.







4 kommenttia:

  1. Aika kivasti jäsennelty eri viestimien näkökulmasta :) Realistisen tuntuinen.

    VastaaPoista
  2. Eipä ois itselle tullut noin montaa väylää mieleen viestintään. Tosin siinä on riskinsä, miten pakka kestää sitten kasassa ja kuinka moni vanhempi jaksaa eri väyliä olla yhteydessä. Ehkä esityksesi oli kuitenkin vain luettelo eri mahdollisuuksista eikä todellakaan niin, että kaikkia pitäisi käyttää. En minä ainakaan jaksaisi. Perusteellinen esitys, kiitos!

    VastaaPoista
  3. Pidän laajasta valikoimasta, joitakin en itse edes hokasnnut ajatella. Sosiaalisen median jättäisin henkilökohtaisesti väliin yhteydenottovälineenä, isllä jokin kanava on hyvä pistää henkilökohtaisena. Ja luulen, että mitä vähemmän vaihtoehtoja vanhemmille kertoo, sitä vähemmän turhia yhteydenottoja tulee.

    VastaaPoista
  4. Palautetta:
    Laajasti ja kekseliäästi valittu näkökulma! Oppimisympäristö on hyvä pointti, mutta se vaatii hyvän perehdytyksen vanhemmille. Vaikeasti käytettävää alustaa todennäköisemmin vierastaa kuin edes hieman tuttua Wilmaa. Some on nykyään todella suosittua, mutta siinä piilee riskinsä koska se tulee helposti vapaa-ajalle mukaan. Toisaalta Facebookiin voi tehdä vaikkapa Joonas-Opetta -käyttäjän, jolla luo luokalle ryhmän ja jota seuraa esim kerran päivässä.

    VastaaPoista