torstai 24. marraskuuta 2016

1. 

Kirjoittakaa yksilö- tai parityönä kuvitteellinen opettajan ja huoltajan välinen sähköposti- tai wilmakeskustelu oppilaan käyttäytymiseen liittyvästä ongelmasta: oppilaalla ei ole ollut kuukauteen kotitalouden kirjaa tunneilla mukana. 


Tuokaa esiin käytännön esimerkkejä siitä, kuinka kommunikoida huoltajan kanssa rakentavasti. Tehtävässä vanhemman suhtautuminen ongelmaan on aluksi vähättelevä, negatiivisesti latautunut tms. Opettajan tehtävä on viedä rakentavasti keskustelua eteenpäin. 


Vastauksen ohjeellinen pituus on noin 300-400 sanaa (noin yhden sivun verran). 

Rakentakaa aiheen ympärille monipuolinen keskustelu. 
Voitte käyttää tehtävän teossa apuna esimerkiksi alla olevaa opasta: 

http://www.vanhempainliitto.fi/filebank/866-76532_HHweb_kodin_ja_koulun_viestinnan_opas_uudistettu_versio.pdf 

22 kommenttia:

  1. Opettaja: Hei! Maisan koulunkäynti on edennyt mallikkaasti kotitalouden tunneilla. Ainoa huoleni on, ettei Maisalla ole ollut kuukauteen kotitalouden kirjaa tunneilla mukana. Olemme keskustelleet asiasta Maisan kanssa ja hän on kertonut unohtavansa sen jatkuvasti kotiin. Kirja toimii oleellisena oppimateriaalina kotitalouden tunneilla, joten oppimisen kannalta se olisi tärkeä olla jokaisella tunnilla mukana. Olisiko mahdollista muistuttaa Maisaa kirjan mukaanottamisesta myös kotona?
    Ystävällisin terveisin, Opettaja

    Huoltaja: Hei! Maisan kirjaa ei ole näkynyt kotona pitkään aikaan. Voiko olla, että se on siellä koulussa?

    Opettaja: Hei! Jaettuamme oppikirjat oppilaille luokkaamme jäi yksi varakirja. Ylinmääräisiä kirjoja ei ole valitettavasti näkynyt ja kirjan omistajan tunnistaa etusivun puumerkeistä, jolloin Maisan kirja olisi varmasti koulusta löytynyt. Voisitteko vielä yhdessä etsiskellä kirjaa Maisan kanssa kotonta ja pohtia minne se olisi mahdollisesti jäänyt? Terveisin, Opettaja.

    Huoltaja: Kirjaa ei löydy eikä Maisa muista missä on sitä kuljettanut. Eikö Maisa voisi käyttää loppuvuoden varakirjaa?

    Opettaja: Kiitos etsinnöistä. Kirja on kuitenkin koulun omaisuutta sekä tärkeä työväline. Kouluvuoden alussa on muistuteltu omista työvälineistään huolehtimisesta. Lisäksi kotiläksyjen tekeminen on mahdotonta ilman omaa kirjaa, sillä varakirjaa en voi valitettavasti antaa kotiin kenellekään mukaan, sillä muutkin luokka-asteet käyttävät samaa opusta. Muistuttaisin vielä vanhempainillassa keskustellusta koulun käytännöstä, että hävinneet tai rikkoutuneet työvälineet korvataan koululle, jos tilanne vaatii. Toivottavasti kirja löytyisi, jottei tarvitsisi lähteä sitä korvaamaan. Onnea etsintöihin! Yst. terveisin, Opettaja.

    Huoltaja: Selvä. Jatkamme etsimistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tässäpä olikin monipuolinen keskustelu. Keskustelussa oli kivaa, että opettajan viesti alkoi ensi mukavilla kuulumisilla oppilaan koulumenestyksestä. Opettaja piti kantansa perustellusti loppuun asti. Myös koulun yleisiin käytäntöihin vetoaminen on varmasti tehokas keino viestin perille menemiseen tämän kaltaisissa tilanteissa.

      Poista
  2. OPETTAJA:
    Hei kotiväki! Onkohan Joukon kotitalouden kirja hukkunut jonnekin, kun sitä ei ole näkynyt tunneilla pitkään aikaan? Ymmärrän että ette vanhempina ehdi huomioida kaikkia yläkoululaisen välineitä, mutta voisitteko selvittää Joukon kanssa oppikirjan kohtaloa? Ystävällisin terveisin, Riikka-Leena

    VANHEMPI:
    Terve vaan, kyllä Jouko yleensä huolehtii omista asioistaan ilman patisteluakin. Arjen kiireiden keskellä en oikein jouda joka tavaraa vahtaamaan. Selvittele sitä vielä Joukon kanssa siellä koulussa. Ehkä joku kaveri on lainannut ja se on jäänyt sille tielleen..
    T.Tuija

    OPETTAJA:
    Hei vaan, ymmärrän itsekin äitinä arjen monet kiireet. Olen Joukon kanssa jutellut kirja-asiasta, mutta hän ei tunnut tietävän sen olinpaikasta ja se varmasti harmittaa häntä. Tarkoituksenani ei ole tässä syyllistää ketään, vaan yksinkertaisesti selvittää mitä oppikirjalle on tapahtunut. Sikäli kun se on vaurioitunut pahasti tai kadonnut,minun on pakko pyytää teitä korvaamaan kirja tai hankkimaan tilalle uusi. On sitä maailmassa ihmeellisempääkin tapahtunut ja Jouko on pääsääntöisesti ollut aina hyvin tunnollinen koulutarvikkeiden suhteen. Juuri niin kuin totesittekin. Toivon että voisitte vielä etsiä kirjaa ja informoida minua asian suhteen vaikkapa viikon sisällä. Sopisiko tämä teille?
    T: Riikka-Leena

    HUOLTAJA:
    No voi hyvää päivää! Kaipa se sitten sopii. Yritetään etsiä kirjaa ja kovistella Joukoa ja sen kavereita. Hirveä haloo yhdestä kirjasta.
    T.Tuija

    OPETTAJA:
    Hienoa! Tiesin että teihin voi luottaa. Palataan asiaan siis viikon sisällä ja eiköhän me saada tämä tilanne hoidettua niin että meille kaikille jää lopulta ihan hyvä mieli :)
    Terveisin, Riikka-Leena

    VANHEMPI:
    Hei, tuossa vähän etiskeltiin sitä kirjaa ja aika paljon etiskeltiinkin. Viimein keksittiin käydä autossakin vielä tonkimassa, meillä kun on aina auto varsinainen tavarajemma. Sieltä se kirja sitten löytyi. Anteeksi vaan kamalasti tällainen huolimattomuus. Yritetään jatkossa vähän paremmin katella missä ne Joukon kamat liikkuu.
    T: Tuija

    OPETTAJA:
    Hieno homma! Mahtavaa että kirja löytyi! Sattuuhan sitä kaikille kaikenlaista. Itsekin unohdin kerran koepaperit kesämökille, ei auttanut kun ajella 200 kilometriä edestakaisin ja palauttaa kokeet myöhässä. Elämäähän tämä vaan on. Joukolle terveisiä ja tästä on hyvä jatkaa eteenpäin! Terveisin, Riikka-Leena

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tässä keskustelussa opettaja selvisi hienosti temperamenttisen vanhemman kanssa. Opettajan vetoaminen inhimillisiin virheisiin sekä ymmärrys lapsiperheen arkea kohtaan välitti sellaisen viestin, että opettaja ei itsekään ole yli-ihminen joka voi arvostella toisia. Opettaja ja huoltaja ovat siis samalla viivalla, yhteistyössä. Lopun hauska tarina opettajan omasta kommelluksesta sai varmasti huoltajallekin hymyn huulille.

      Poista
    2. Tässä keskustelussa tuli hyvin esille se, että opettajan säilyttäessä malttinsa sekä positiivisenkin tavan vastata myös vanhempi lopulta laantuu mahdollisesta kimpaantumisestaan. Varsinkin kun sähköisessä viestinnässä on aikaa tutkailla omaa tuotostaan ja ilmiasuaan sekä pysyä ilmeettömänä tekstin takana, on entistä tärkeämpää ammattilaisena säilyttää asiallinen viestintätapa.

      Poista
  3. OPETTTAJA:

    Hei! Kallella on ollut kotitalouden kirja hukassa jonkin aikaa jo, eikä hän ole sitä ainakaan koulusta löytänyt. Olisikohan kirja jossain teillä kotona? Kehotin Kallea etsimään kirjaa kotoa jo muutama viikko sitten, mutta ajattelin laittaa myös teille viestiä, josko voisitte auttaa Kallea etsinnöissä.
    Yst. terv. Kirsti

    VANHEMPI:

    Hei. Kalle sanoi, ettei löydä kirjaa kotoa, enkä minäkään ole sitä nähnyt. Olikos teillä kotitaloudessa kirja? Ei tässä kehityksessä pysy mukana, kun millon on kirjat ja milloin ei...
    Terv. Heikki

    OPETTAJA:

    Hei, kiitos vastauksestasi. Kyllä, kotitaloudessa oppilaille jaettiin kirjat, sillä ne helpottavat oppiaineen opiskelua. On totta, että tämä kehitys on tuonut koulumaailmaan pirstaleisuutta, ja meilläkin valitettvasti osassa oppiaineissa on kirjat ja osassa ei... Kuitenkin olisi hyvä jos yhteistuumin vielä kirjaa etsisitte; kirjan kannessa on nuoria ihmisiä leipomispuuhissa, ja Kallen nimi pitäisi löytyä sisäkannesta. Meillä ei ole ylimääräisiä kirjoja oppilaille,ja opiskelun kannalta olisi tärkeää, että kirja löytyisi.
    Yst.terv. Kirsti

    VANHEMPI:
    No, ollaan kyllä etsitty ja ei löydy. Yleensä Kalle huolehtii todella hyvin tavaroistaan. Ehkä se om vaihtunut siellä koulun puolella?? No jatketaan etsintöjä vielä.
    - Heikki

    OPETTAJA:
    Hei! Hyviä uutisia - Kalle löysi kirjansa liikuntatilojen pukuhuoneen penkin alta. Hyvä, että olitte valmiita auttamaan Kallea myös kotona etsinnässä ja onneksi kirja löytyi. Ja Kalle tosiaan huolehtii aina tavaroistaan todella hyvin, eikä yksi kirjan hukkuminen maailmaa kaada. Hyvää loppusyksyä ja joulun odotusta!
    Yst. terv. Kirsti

    VANHEMPI:

    Hyvä, että kirja löytyi. Täytyypä jatkossa muistuttaa Kallea, että olisi vielä huolellisempi. Hyvähän se on, että edes jossain oppiaineessa on niitä kunnon kirjoja vielä. Hyvää joulun odotusta sinullekin.
    Terv. Heikki

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tässä keskustelussa opettaja sai hienosti houkuteltua huoltajan yhteistyöhön. Opettajan viestit olivat koko ajan kunnioittavia ja kohteliaita. Oli mukavaa, että opettaja pyrki auttamaan vanhempaa parhaansa mukaan (kirjan kannen kuvailu). Tämän viestittelyn päätteeksi molemmille osapuolille jäi varmasti hyvä mieli!

      Poista
  4. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  5. Opettaja:
    Hei! Liisalta on jäänyt kotitalouden kirja pois matkasta noin kuukauden ajan. Toisinaan Liisa on kertonut kirjan olleen hukassa ja toisinaan taas vaan unohtuneen matkasta. Toivoisinkin, että etsisitte kirjaa yhdessä kotoa ja muistuttaisitte Liisaa ottamaan se jatkossa mukaan tunneille. Muutenhan Liisa on ollut reipas tekijä kotitalouden tunneilla ja osallistunut opetukseen aktiivisesti. :)
    Ystävällisin terveisin, Virpi-ope

    Vanhempi:
    Hei, meillä on opetettu lapset huolehtimaan itse tavaroistaan, eikä äidin ole tarvinnut reppuja aamuisin tarkistella. Eiköhän Liisa osaa kirjansa itse etsiäkin, jos on sen hukannutkin. Eikös kotitaloudessa käytännön osaaminen ole muutenkin tärkeämmässä osassa...
    Tv. Päivi

    Opettaja:
    Hei taas, ymmärrän kyllä, että haluatte kannustaa lastanne omatoimisuuteen ja vastuullisuuteen omien tavaroiden huolehtimisessa. Välillä on hyvä kuitenkin tsempata nuorta muistuttamalla häntä asiasta ja auttamalla etsinnöissä, jos jokin on hukassa. Käytännön osaaminen korostuu toki kotitalouden tunneilla, mutta oppikirjan teoria ja reseptit toimivat keskeisenä pohjana käytännön tehtävissä onnistumiselle. Toivonkin, että näen Liisalla ensi kerralla kirjan mukana tai muuten joudumme mahdollisesti sopimaan korvauskäytännöistä häviämistapauksessa.
    Terveisin, Virpi

    Vanhempi:
    No täytyy vielä kääntää paikat nurin ja yrittää löytää kirja. En kyllä mielellään alkaisi kirjaa korvaamaan, kun ei se ainakaan rikkoutunut ole. Jospa se Liisa nyt sen löytäisi, muistuttelen sitä siitä! Onhan siellä varmaan lainakirjoja kuitenkin?
    Tv. Päivi

    Opettaja:
    Kiitos yhteistyöstä kirjan etsimisessä ja muistuttelussa mukaan ottamisesta! Liisalla on ollut kirja nyt tunneilla mukana ja opiskelu on helpottunut kummasti, kun ei ole tarvinnut olla toisilta katsomisen tai lainakirjan varassa. Lainakirjoja on kyllä käytössä silloin tällöin unohduksen sattuessa, mutta vain rajallinen määrä. Omaa kirjaa kannattaa käyttää toki aina kun mahdollista.
    Liisa on tsempannut paljon omista työvälineistään huolehtimisessa ja ollut kokonaisuudessaan täsmällisempi tavaroiden järjestyksessä pitämisessä. Hienoa työtä, tästä on hyvä jatkaa! Terveisiä Liisalle! :)
    Terkuin, Virpi

    Vanhempi:
    Huh kyllähän se kirja sitten löytyi ja hyvä, että Liisa on muistanut sen ottaa myös matkaansa. Ymmärrän toki, että oppilaille on omat kirjat käyttöä varten ja kiva, että sellaisia vielä joissakin oppiaineissa onkin. Usean lapsen äitinä vaan ei ennätä enää isompien tavaroita juuri setvimään, niin sillä näistä saattaa aiheutua välillä pientä närää. Kiitos sinulle kuitenkin kärsivällisyydestä asiassa!
    Yt. Päivi

    Opettaja:
    Sattuuhan sitä, että tavarat välillä hukkuvat ja unohtuvat matkasta. Vanhempana on aika ajoin työlästä pitää huolta koko perheen tavaroista. :) Pääasia, että opiskelu sujuu mukavasti ja kirjakin löytyi! Mukavaa joulun odotusta koko perheelle!
    Jouluterveisin, Virpi-ope

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mukavaa, että tämänkin keskustelun aloitusviestissä oli kerrottu samalla oppilaan kuulumiset kotitalouden tunnilta. Näin viestin sisältö ei ole pelkästään huomautus. Kirjan löytymisen positiivisista seurauksista kertominen oli hienosti keksitty! Se varmasti motivoi sekä vanhempaa, että oppilasta tavaroista huolehtimiseen jatkossa. Viesteistä oli huomattavissa opettajan kunnioitus ja ymmärrys vanhempaa kohtaan

      Poista
  6. Opettaja (O): Hei X:n vanhemmat! Kotitalouden tunnit ovat nyt reippasti pyörähtäneet käyntiin. Tunnit ovat sujuneet hyvin, mutta olen havainnut, että X:llä ei ole muutamaan viikkoon ollut kirjaa mukana. Hän vastaa kun kysyn, missä kirja on, että kotona. Pyytäisin tarkastamaan, löytyykö tämä kirja teidän kotoanne. Tervesin Roni

    Vanhemmat (V): Hei Roni! Katsoimme kyllä kotoa, mutta kirjaa ei löytynyt. X sanoi, että hän ei tiedä missä kirja on. Miten asiassa tulisi toimia? Olisiko hänen mahdollista saada koulusta uusi?

    O: Tarkistan vielä ensi viikolla luokasta, että kenelläkään ei vahingossa ole kahta kirjaa ja pyydän X:n vilkaisemaan löytötavaratoimiston läpi. Valitettavasti, jos kirjaa ei löydy tulisi teidän hankkia tilalle uusi. Voin antaa X:lle etsintöjen ajaksi lainakirjan.

    V: Tehdään näin. Toivottavasti kirja löytyy olisi harmillista joutua ostamaan uusi.

    V: Hei X tuli tänään kotiin ja ilmoitti, että oli löytänyt kirjan huoneestaan etsintöjen jälkeen. Anteeksi tämä kamala vaivannäkö. Pyydän X:ä olemaan ensi kerralla huolellisempi.

    O: Ei mitään hätää näitä sattuu ja pääasia on, että kirja on tallessa ja saadaan opiskelu jatkumaan entiseen tapaan! Mukavaa loppuviikkoa ja palataan taas.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tässäpä olikin molemmin puolin mallikas ja sujuva keskustelu. Myös vanhemman käytös oli asialinjalla alusta saakka, joten opettaja pääsi melko vähällä vaivalla. Viesteistä huomasi molemmin puolisen kunnioituksen ja ystävällisen sävyn.

      Poista
  7. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  8. Palautetta orientoivasta tehtävästä: Orientoiva tehtävä oli mielenkiintoinen ja sopivan haastava ensimmäiseksi tehtäväksi. Oli vaikeaa miettiä mitä joku vanhempi voisi kirjoittaa, ja kuinka tähän voisi vastata mahdollisimman ystävällisesti ja ketään syyllistämästä tai loukkaamasta. Varsinkin sähköisessä viestinnässä on omat riskinsä, sillä aitoa olemusta ja ilmeitä ei voi viestien kautta nähdä. Näin voi helposti antaa joko liian naegstiivisen tai liian positiivisen sanoman toiselle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Palautetta tehtävästä: Realistinen tehtävä. Tästä puuttuisi vielä se, että huoltaja ei vastaa (tai ylipäätään lue viestejä) viesteihin. Sen vuoksi tällaisen yksinkertaisen asian ilmoittaminen esimerkiksi soittamalla on mielestäni huomattavasti nopeampaa ja helpompaa. Toki viestiessä esimerkiksi Wilman kautta on kirjoittamisen kanssa oltava tarkkana, onhan se kuitenkin usein virallinen viestimiskanava.

      Poista
  9. Opettaja: Hei! Matti on aloittanut tämän lukuvuoden yleisesti ottaen mallikkaasti, mutta viime aikoina hänellä ei ole ollut kotitalouden kirjaa mukana. Hän itse sanoo ettei tiedä missä kirja on, vaikka on etsinyt sitä joka paikasta. Onko teillä mitään tietoa missä kirja voisi olla?
    Terveisin, Taneli

    Huoltaja: Hei, eiköhän poika itse ole kirjansa johonkin laittanut. Löytyy varmasti ajan saatossa. Tuskin kirjasta nyt suurta ongelmaa opiskelulle tulee.
    T. Huoltaja

    Opettaja: Hei! Toivottavaa olisi että kirja löytyisi, joten jos voisitte vielä vaikka yhdessä katsoa mahdolliset paikat läpi. Valitettavasti ilman kirjaa opiskelu on hankalaa ja Matti on toistaiseksi saanut lainaan luokan lainakirjan, mutta sitä ei voi viedä kotiin ja tällöin läksyjen tekeminen sekä kokeisiin lukeminen on hankalaa.
    Terveisin, Taneli

    Huoltaja: Katsomme yhdessä vielä kotoa ja palaan asiaan, jos kirjaa ei löydy.
    T. Huoltaja

    Opettaja: Hienoa! Katsomme vielä koulun löytötavarat läpi, jos kirja on sattunut päätymään sinne. Valitettavasti, jos kirjaa ei löydy niin uuden kirjan kustannukset tulevat oppilaan huoltajien vastuulle. Toivottavasti kuitenkin kirja löytyy.
    Terveisin, Taneli

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Myös tässä keskustelussa alun palaute opiskelujen sujumisesta oli kiva lisäys viestiin. Opettajan viestien sävy on kunnioittavaa, ymmärtäväistä ja yhteistyöhön pyrkivää. Opettaja perustelee kirjan tärkeyden opiskelulle huolellisesti.

      Poista
  10. Opettaja: Hei! Petteri vaikuttaa kiinnostuneelta kotitaloudesta oppiaineena ja on aktiivisesti tunneilla mukana, siksi olenkin hieman ihmieissäni, mihin on Petterin oppikirja kadonnut? Oppikirjasta saisi paljon tukea oppituntien alussa käytäviin asioihin, joten olisi hyvä jos Petterillä olisi oma kirja mukana. Olen huomauttanut asiasta Petterille henkilökohtaisesti, mutta asialle ei ole mitään tapahtunut. Nyt pyydänkin teitä käymään asian läpi Petterin kanssa.
    Ystävällisin terveisi, Jenni

    Vanhempi: Hei. Petterillä ei ennen ole ollut mitään vaikeuksia oppikirjojen ja niiden mukana kuljettamisen suhteen, epäilen nyt että tässä on sattunut joku erehdys. Ja eikö kotitaloustuntien pitäisi painottua tekemiseen, ei ninkään kirjasta oppimiseen?
    YT Jaska

    O: Hei! Kuulemani mukaan Petterillä ei olekaan ollut tämän tapaisia ongemia ennen, siksi otankin teihin yhteyttä, sillä tämä ei ole Petterin tapaista. Kotitaloustunneilla perehdytään käytännön asioihin myös teoreettisella tasolla ja tämän vuoksi kirja olisi jokaisella hyvä olla mukana. Petterin turhautuminen oman oppikirjan puuttumisen vuoksi on silmin havaittavissa, mutta hän ei itse tunnu tietävän missä kirja on. Kenties kyseessä on jokin pulma mitä hän ei minulle raaski kertoa, mutta teille hän saattaisi avautua. Pyytäsinkin vielä teitä ottamaan pienen hetken ja kysymään asiasta Petteriltä.
    Yst. terv. Jenni

    V: Voin kysyä Petteriltä asiasta illalla, milloin teillä on seuraava kotitaloustunti?

    O: Ylihuomenna on seuraava tunti, olisi hienoa jos silloin tietäisisn missä kirja piileksii.
    Yst.terv. Jenni

    V: Juttelin asiasta Petterin kanssa ja nyt on päässyt käymään niin, että kirja on jäänyt mökille. Teille Petteri ei asiats ole sanonut koska kirjan jättäminen mökille osoittaisi huolimattomuutta, meille taas Petteri ei ole sanonu mitään koska olemme useasti riidelleen unohtelemisesta ja tavaroiden hukkaamisesta. Kaikkien onneksi olemme menossa mökille tulevana viikonloppua, joten ensi viikolla Petterillä opn taas kirja mukana. Onneksi tätä saatiin selvitettyä.
    YT Jaska

    O: Kiitos että otitte asian Petterin kanssa puheeks, nyt tiedämme missä kirja on. Nyt Petteri pystyy jälleen panostamaan kotitaloustunteihin täysillä, aivan kuten hänen tasoonsa sopiikin.
    Mukavaa syksyn jatkoa!
    Yst.terv. Jenni

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tässä viestissä opettaja ja huoltajan yhteistyö korostui. Opettajan viesteistä välittyy oppilaan tuntemus ja kiinnostus hänen oppimistaan kohtaan. Sen välittyminen vanhemmalle on tärkeää ja se kannustaa varmasti vanhempaa panostamaan asiaan omalta osaltaan.

      Poista
  11. O: Hei! Täällä kirjoittelee kotitalouden opettaja Maija Meikäläinen. Minua on alkanut huolettaa Mikon suhtautuminen kotitalouteen. Hänellä on jo jonkin aikaa ollut kirja kateissa. Alkuun hän vastasi, että "unohtu kotiin", mutta nyt se on jo muuttunut muotoon "en tiiä, eikä paljoo kiinnosta". Ymmärrän, että nuorella miehellä on paljon muutakin nyt mielessään, kuin kotitalouden kirja, mutta ymmärtänette varmaan minunkin huoleni. Voisitteko keskustella asiasta kotona, jos löytäisimme tähän ratkaisun?


    V: Me olemme kasvattaneet poikamme niin, että hän itse ottaa vastuun omista teoistaan, kirjoistaan ja läksyistään. Joten hoitakaa te asia siellä koulussa pojan kanssa, kuten kuuluukin.


    O: Hei taas ja kiitos viestistänne. Jäin nyt Mikon kanssa keskustelemaan tunnin jälkeen ja huomasin kuinka eri poika hänestä tuli, kun kaverit lähti luokasta. Hän pahoitteli käyttäytymistään ja sanoi, että häntä on kiusattu joskus aikaisemmin ja sen jälkeen, kun hän on alkanut esittää kovista, niin kiusaaminen on loppunut. Nämä asiat ovat kuulemma painaneet mieltä ja kirjatkaan eivät ole sitten kovin kiinnostaneet. Kirjan hän kuulemma kerran heitti roskiin, kun kavereiden kanssa tunnilta lähdettiin. Mielestäni on todella hyvä, että Mikko on nyt avautunut, joten tästä on hyvä lähteä rakentamaan uutta alkua. Olisiko mahdollista, että tulisitte koululle keskustelemaan asiasta?


    V: Hei... onpa ikävä kuulla, emme ole yhtään arvanneet tällaista tapahtuvan, kun Mikko on vaikuttanut niin itsenäiseltä. Juttelemme asiasta kotona.


    O: Hei, ikävä palata taas samalla asialla, mutta nään edelleen, että Mikon mieltä painaa jokin ja meidän pitäisi saada tämä kirja-asia nyt ratkaistua jotenkin. Uusi kirja olisi Mikolle saatava pian. Voitte toki ostaa sen itse, mutta luulen, että saamme ratkaistua tämän, jos tulette käymään koululla, niin saadaan puhuttua asiat halki.
    Vastaustanne odottaen, Maija


    V: Hyvä on, tulemme käymään koululla. Mikolla on vaan ollut vaikea murrosikä ja en ole sitä paljon kehdannut kenellekään myöntää. Kiitos, että sinä huolehdit. Tulen teidän seuraavan kotitalouden tunnin jälkeen koululle, niin Mikko ei pysty ainakaan livistämään tilanteesta ja saamme ratkaistua tämän asian.




    PALAUTETTA TEHTÄVÄSTÄ:
    Kiitos, että otitte minut vielä ryhmäänne. Yritän kiriä teidät kiinni. Tehtävä oli mieluinen ja itselleni wilmaviestintä on jo tuttua, kun on tullut oltua jo työelämässä. Tietenkin tässä joutui vähän kuvittelemaan asioita, kun oikeasti sitä niin henkilökohtaisesti syventyy asiaan, mutta luulen, että pystyin kuitenkin eläytymään tähän ihan hyvin. Pari vaikeaa wilma-viestintää on minullekin ennen sattunut ja niissä jouduin ihan pyytämään kollegan apua esilukemisessa, että onko varmasti hyvin kirjoitettu. Sain kyllä sitten voitettua vanhemman puolelleni, mikä oli palkitsevaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oli mukavaa, että opettaja esittäytyi viestin alussa, sillä aineenopettajat eivät välttämättä ole kaikille vanhemmille kovin tuttuja eikä nimiä välttämättä osata yhdistää henkilöön. Tässäkin keskustelussa opettajan ja huoltajan vuorovaikutus oli rakentavaa ja oppilaan etuun tähtäävää. Vanhemmalle varmasti välittyi opettajan viesteistä sellainen kuva, että hänen lapsensa hyvinvoinnista ollaan kiinnostuneita ja oppilasta pidetään tärkeänä.

      Poista
  12. Palautetta tehtävästä: Mielestäni tämä oli hauska tehtävä ja tällaisten mielikuvaharjoitusten tekeminen on myös hyödyllistä valmistautumista tulevaan työhön. Muiden kertomusten lukeminen oli myös varsin viihteellistä. Hyvin keksitty tehtävä!

    VastaaPoista